Inridning av Winte - Dag 1

Idag började jag rida in Winte :3 Han är fyra år nu i juni (den 13) så jag tänkte börja träna honom lite :3
Band först upp honom utanför stallet:
Inga som helst problem med att stå bunden.
Fixade iordning honom :3 Inga problem här heller. När jag köpte honom av James sa han att Winte hade problem med att stå bunden och hade svårt att lita på folk, men vad jag har sett idag så funkar det utmärkt :3
Inga problem med sadeln eller tränset. Dock verkade han inte gilla bettet till en början, men vande sig ganska snabbt.
Ledde honom till paddocken för uppsittning.
Han rörde sig inte ur fläcken när jag satt upp. Verkade knappt bry sig om mig heller för den delen.
När jag väl satt rakt i sadeln smackade jag på lite och öronen for bakåt direkt. Men han gjorde inget, utan stod bara spänd i hela kroppen och andades knappt.
Jag smackade på honom en gång till och först då började han röra på sig. Han var lite spänd i början, men slappnade av och riktade öronen framåt efter några steg.
Lugna och mjuka steg. Ser nog en dressyrtävling i hans framtid ;)
Efter några skrittvarv skänklade jag upp honom till trav.
Han skötte sig väldigt fint, lyssnade bra på hjälperna och mjuknade upp helt tillslut. Det är roligt när man vet att hästen litar fullt ut på en ;3
I slutet lät jag honom gå upp i kort galopp :3
Han skötte sig jättebra under passet :D Men under galoppen kände jag att han inte använde vänsterbakben riktigt. Han vill inte riktigt stödja på det när vi stod stilla heller. Så nu bär det av till veterinären!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback

RSS 2.0